De sideloader of werken in eigen beheer
Sinds enige tijd heeft onze AAD&A de sideloader in gebruik. Met de sideloader kunnen wij nu zelf containers van 20 of 40 voet probleemloos oppakken, uit een stapel halen of neerzetten en dat twee hoog! Indien nodig kan de geselecteerde container ook vervoerd worden naar de GIP of een magazijn van een bedrijf... en dat alles in eigen beheer.
Kosten drukken

Eén van de redenen dat onze administratie overging tot de aankoop van de sideloader was om kosten te drukken. Het prijskaartje om één container uit de stapels op de containerterminal te halen tot het moment dat die wordt aangeboden op de GIP door derden, loopt enorm op.

 

Hier een overzichtje van de kosten die de administratie zoal moet maken:

 

 

Al deze kosten vermenigvuldigd met het aantal containers dat zo moet gemanipuleerd worden, verantwoorden de aankoop van een sideloader in eigen beheer.

 

De beslissing om de rit naar de Grensinspectiepost ook zelf te verzorgen, kwam er toen de douane ontdekte dat drugsbendes soms geselecteerde containers tijdens hun route op weg naar de GIP omwisselen met een gekloonde container (zelfde kleur, zelfde containernummer, zelfde lading, zelfde verzegeling) zonder de drugs. Die zet de reis dan verder naar de GIP.

In eigen beheer

De sideloader kan bovendien de 20 voet- tot 40 voetcontainers vervoeren. Een totaal gewicht van 54 ton transporteren behoort tot de mogelijkheden, maar onze administratie probeert dat te vermijden. Waarom? In dat geval spreken we over uitzonderlijk vervoer en moeten autoriteiten zoals de politie ervan op de hoogte gebracht worden, zodat zij het transport kunnen begeleiden. De bedoeling is alles in eigen beheer te houden. Om de risico's te beperken, worden sommige gevoelige transporten wel begeleid door collega's van de Bewakingsdiensten.

 

Een 10-tal douaniers hebben al een eerste training als chauffeur achter de rug. Momenteel is er één vaste chauffeur aangesteld en een reserve-man. De anderen staan sowieso op een lijst en worden ingezet wanneer nodig. Om deze machine vlot te manipuleren, is het wel nodig dat het fingerspitzengefühl blijvend is. Daarom zullen deze cursisten regelmatig een vervolgcursus krijgen.

Onderhoudscontract

Onze administratie heeft i.v.m. de sideloader een samenwerking met verschillende bedrijven. In eerste instantie met de politie in het geval uitzonderlijk vervoer noodzakelijk is, maar daarnaast ook met autofabrikant DAF en Boxloader, de Franse verdeler van dit voertuig, voor het onderhoud ervan. DAF heeft verschillende garages, verspreid over het land, waar de douane terecht kan met haar sideloader indien er iets defect moest zijn. Uit goede bron vernamen we dat het contact heel vriendelijk verloopt en dat de technici ook heel gemotiveerde mensen zijn.

n.v.d.r.: met oprechte dank aan onze gemotiveerde Schakelmedewerker die liever anoniem wenst te blijven.
29.09.2020   •   Tekst en foto's: AVP   •   Opmaak: IDW