Ik wil motorrijder worden

Andy, wil je jezelf even voorstellen aub?

 

Heel graag. Ik ben 41 jaar oud, een familieman en woon met mijn 2 dochters, mijn zoon en mijn vrouw in Eynatten. Ik werk sinds 2003 bij deze administratie en startte toen als financieel medewerker bij de Douane Eupen tot ik in 2007 bij de motorrijders kwam na mijn opleiding in het militaire kamp Diekirch (L). Ondertussen werk ik nog steeds als fiscaal deskundige bij het Operational Service Mototeam onder leiding van de heer Patrick de Deken.

 

Wat is jouw taak bij Douane & Accijnzen?

 

Ik heb verschillende verantwoordelijkheden bij de douane. Allereerst maak ik natuurlijk deel uit van het Nationaal Mototeam, dat op vraag van een breed scala aan diensten door heel België opereert. Daarnaast ben ik sinds 2009 instructeur Motorrijden en in 2013 aangesteld als hoofdtrainer. Zo ben ik nu verantwoordelijk voor de opleiding van de nieuwe kandidaat-motorrijders en geef ik ook jaarlijks bijscholingen voor reeds actieve motorrijders. Daarnaast geef ik bij de dienst CITT ook lessen in het gebruik van het vuurwapen aan de Duitstalige collega's.

 

 

'Ik wil motorrijder worden!' Voor sommigen onder ons misschien wel de droomjob. Wij praatten met collega Andy Peiffer die de opleiding verzorgt voor kandidaat-motorrijders bij onze administratie. Hij geeft je een goed beeld van wat jij mag verwachten als cursist maar ook wat er van jou gevraagd wordt om als professioneel motorrijder bij onze administratie te slagen.

In Elsenborn hebben we de allerbeste voorwaarden gevonden, om een training van 3 maanden (12 weken) voor de kandidaat-motorrijders in de beste omstandigheden te laten doorgaan. Zo kunnen we uitzonderlijk gebruik maken van een vliegveld dat niet langer in gebruik is om onze trainingen te laten doorgaan op een veilige manier.  Naast de deur ligt er een motorcrossbaan, die we gratis kunnen gebruiken.
Natuurlijk biedt het trainingscentrum ook nog andere onmisbare faciliteiten aan, zoals een fitnessruimte, een atletische helling van 400m, een restaurant, een carwash, een garage,  slaapplaatsen inclusief alle sanitaire voorzieningen, enz.

De cursisten en de trainers hebben namelijk ieder een eigen kamer,  in een blok dat door onze administratie gehuurd wordt voor de periode van de opleiding. Hoewel het hen vrij staat om aan het einde van elke dag ter plaatse te blijven of naar huis te rijden, blijven onze cursisten, zonder enige uitzondering, in het trainingscentrum.

Verder vinden we in de omgeving van het kamp de beste en meest bochtige wegen, die we natuurlijk nodig hebben om het perfecte bochtenwerk aan te leren. Dit is een niet te onderschatten onderdeel van de training.

Er zijn in onze zoektocht naar de perfecte trainingfaciliteiten verschillende mogelijkheden de revue gepasseerd, maar we vonden nog geen betere oplossing dan diegene die Elsenborn ons biedt.
Waarom heb je voor deze job gekozen en wat motiveert je elke dag?

In het begin was het vooral mijn nieuwsgierigheid die me dreef om de stap naar het Nationaal Mototeam te wagen.  Ik was jong en hield van motorfietsen. Het initiatief om motorrijders op te leiden bij onze administratie kwam voor mij op het juiste moment. Hoewel ik niet wist wat ik daarvan kon verwachten, want de Personeelssector was toen nog niet zo gestructureerd als nu en de informatie die we kregen was eigenlijk ontoereikend. Tegelijkertijd waren wij de eerste ambtenaren die een aanvraag indienden en dus de pioniers op dit gebied. Zo ontdekten we al snel dat deze training fysiek en ook mentaal erg zwaar was. Maar, laat dat nu hetgeen zijn wat mij toen motiveerde en mij nu nog steeds drijft: iets doen en kunnen wat niet iedereen doet of kan.

Aan welke criteria moet een kandidaat-motorrijder voldoen om aan de training te mogen deelnemen?

Een motorrijder moet sportief, mentaal sterk, zelfverzekerd en moedig zijn. Hij of zij  mag niet ondoordacht of hectisch handelen en moet zeker tegen stress kunnen.  De kandidaat-motorrijder moet bereid zijn om oude gewoontes overboord te gooien en nieuwe dingen te accepteren. Maar het belangrijkste is dat de motorrijder in spe in staat is om in een groep te werken. Teamspirit is erg belangrijk. Niemand kan zo'n stage ‘alleen’ voltooien. We trainen onze mensen om hun teamgenoten te vertrouwen én erop te vertrouwen. De training is lang en vermoeiend. Zowel fysiek als psychisch wordt er veel van de cursist verlangd.
Waar gaat de opleiding van D&A-motorrijders door? Hoe lang duurt de opleiding? Keert men op het einde van de dag terug naar huis of is er ergens een trainingscentrum waar ze kunnen verblijven?
Hoeveel instructeurs zijn er? Hoe wordt bijvoorbeeld het verschil in taal opgelost?

We zijn een team van 4 mannen. Ik heb nog drie andere zeer goede instructeurs aan mijn zijde. Erik Peeters en Tony de Poorter nemen het Vlaamstalige deel voor hun rekening en John Schmitz en ikzelf het Franstalige respectievelijk Duitstalige deel.

Dus we dekken alle taalgroepen perfect. John is ook reddingswerker bij de brandweer en kan bij een ongeval onmiddellijk eerste hulp aanbieden Het geeft een heel veilig gevoel om hem bij ons te hebben.

In werkelijkheid spreken en begrijpen alle instructeurs Vlaams en Frans. Er zijn dus nooit problemen, integendeel, we mixen bewust alle mensen door elkaar om de teamgeest over de talen heen te bevorderen.

Ons motto is: "Wij leiden geen Duitstaligen, Vlamingen of Walen op, maar motorrijders".


Hoeveel motorrijders kunnen er tegelijkertijd opgeleid worden?


In principe kunnen we zoveel motorrijders tegelijk trainen als motorfietsen beschikbaar zijn. Op dit moment zijn er 8 racefietsen en 6 motorcross. De huidige training startte met 12 kandidaten en er zijn nu in de 8ste week van de training nog 6 kandidaten over.
Was is het type motorvoertuig waarmee onze motorrijders rondrijden aub?

Het dienstvoertuig is een BMW RT 1200 of 1250 (afhankelijk van het besteljaar). Dit zijn zeer zware maar ook gebruiksvriendelijke motorfietsen met boxermotoren. Zoals op de foto te zien is, zijn deze fietsen voorzien van blauw licht, sirene en striping. Ze hebben tot 136 pk en accelereren van 0-100km/h in 2,9 seconden. Onze motorvoertuigen die we gebruiken bij de opleiding zijn Kawasaki Z900 met 126 pk en Motorcross Kawasaki KX450F
Kan je ons iets meer vertellen over hoe de opleiding verloopt: wat moeten onze motorrijders zeker kunnen? Welke oefeningen zijn voor de meeste cursisten het moeilijkst?

Het is een zeer strikte en gestructureerde opleiding. Elke specificatie heeft zijn weloverwogen plaats. De trainingen zijn heel verschillend, maar sommige zaken komen altijd weer terug. Na een uitgebreide uitleg van de instructeurs van wat er verlangd wordt van de cursisten, kunnen de kandidaten hun vragen stellen. Daarna demonstreert de instructeur de oefening zodat de kandidaten kunnen zien wat de bedoeling is en zij dat kunnen kopiëren.  In de loop der jaren hebben we geleerd dat een goede uitleg in combinatie met honderden herhalingen op de motorfietsen de enige weg is naar succes. Het moeilijkste voor de kandidaten is om hindernissen te overwinnen, de instructeurs blindelings te vertrouwen en moedig genoeg te zijn om iets uit te proberen, zoals in de motorcross bijvoorbeeld.

Leren zij ook iets over het onderhoud van hun motorvoertuig?

Ja natuurlijk, maar wij beperken ons tot het normale onderhoud van de motor en de controle van de technische staat vóór elke rit. Het is belangrijk dat een motorrijder het probleem van tevoren aan de garagehouder kan uitleggen, maar we mogen niet vergeten dat we geen monteurs opleiden. Hier gaat het spreekwoord ook op: 'Schoenmaker, blijf bij je leest.'

Zijn er examens aan het einde van de opleiding?

De training omvat in totaal 12 proeven, die met regelmatige tussenpozen en tijdens de training moeten worden voltooid. Dus niet alle tests vinden plaats aan het einde. Deze proeven behelzen: motorcross - vaardigheden op de motor, bochtentechniek en rijlijnen, interventie rijden en sport.

Wat gebeurt er als de cursist niet slaagt?

Als een kandidaat niet in staat is om de nodige punten te scoren, wordt hij of zij niet toegelaten tot de Nationale Motorbrigade. Voor zover ik weet, moet hij dan terugkeren naar zijn oorspronkelijke eenheid.

Aan welke criteria moet een prima motorrijder volgens jou voldoen?

In principe dezelfde criteria, die hij moet meebrengen als hij voor deze post solliciteert. Je kunt de vaardigheden en de technieken leren, daar is de opleiding voor, maar wat je niet kan leren maar wel over moet beschikken zijn: goodwill, rationaliteit, motivatie, discipline, teamwork, gehoorzaamheid en bite (lees gedrevenheid, er je tanden in willen zetten).

Volgen er nog dan nog opfrissingscursussen?

Sinds 2008 zijn er al jaarlijkse, verplichte bijscholingen voor alle motorrijders van onze administratie. Helaas zorgde het COVID-virus ervoor dat dit vorig jaar niet lukte. Dit jaar worden deze cursussen echter hervat.


Hartelijk dank voor dit fijne gesprek, Andy.

16.08.2021   •   Tekst: Andy Peiffer en Anne Van Puymbroeck   •   Vertaling en opmaak A.V.P.   •
Foto's: William Verbraekel - Sven Daelman - Jean-Pol Schrauwen Tchekeroul Kouch - clem-onojeghuo-LLB2Nx-znmM-unsplash

Andy Peiffer