De Global Mercy is met zijn 172 meter nog een heel stuk groter dan 152 meter lange Africa Mercy. Ze is 28,6 meter breed en telt maar liefst 12 dekken.
Medische hulp voor de allerarmsten

Je hebt wellicht al gehoord over de organisatie Mercy Ships die in 1978 werd opgericht door Don Stephens, maar sinds 2010 ook actief is in Belgiƫ. Hij kwam op het idee om gratis medische en chirurgische hulp tot bij de allerarmsten ter wereld te brengen met een schip. Momenteel zijn al meer dan 105.500 chirurgische behandelingen verricht.

Daarnaast verzorgt Mercy Ships ook opleidingen aan zorgverleners ter plaatse, zodat zij zelfstandig medische hulp kunnen bieden na het vertrek van het schip. Inmiddels leidde Mercy Ships al 49.000 lokale mensen en professionals op.

Momenteel richt deze organisatie zich op Afrika.
The Global Mercy wordt in Antwerpen ingericht

De komende 6 maanden wordt de Global Mercy, meteen het grootste ziekenhuisschip ter wereld, ingericht en afgewerkt in de haven van Antwerpen ter hoogte van kaai 602 aan het Nautisch Operationeel Centrum. De bouw van de Global Mercy maakt volgens Mercy Ships een verdubbeling van de medische hulp mogelijk.

Het Havenbedrijf Antwerpen evenals verschillende private bedrijven en havenverenigingen willen meewerken aan dit unieke project. Ook onze administrateur-generaal heeft zich akkoord verklaard dat de AAD&A ervoor zal zorgen dat alles zo vlot mogelijk zal verlopen op het douane-technische vlak. Verschillende collega's waaronder onze gesprekspartners Ilse Eelen en Stef Debeuf zetten zich daarbij in om deze belofte praktisch uit te rollen.
Geen administratieve rompslomp

Stef
: "The Port of Antwerp organiseerde een gratis ligplaats voor het schip in de haven. Ik zorgde dat het schip daarvoor de nodige vergunning RTO (Ruimte voor Tijdelijke Opslag) kreeg. Normaal moet het bedrijf dan een borg stellen voor de niet-Uniegoederen die worden opgeslagen en waarvoor nog geen rechten zijn betaald, maar voor deze gelegenheid hebben we hiervan afgezien. Tenslotte verlaat het schip na de inrichting de Europese Unie op weg naar Afrika."

"Iedereen, ook het bedrijfsleven zet zijn beste beentje voor en werkt quasi gratis. Vele vrijwilligers offeren hun vrije dagen op om gratis te helpen bij de inrichting van dit gigantische schip. Ook wij als douaniers doen graag een duit in het zakje en proberen binnen de regels van de wet alles zo vlot mogelijk te laten verlopen door te faciliteren", vervolgt Ilse. "We hebben dus intern en extern goede afspraken gemaakt met alle betrokkenen.

The Global Mercy is gloednieuw casco (enkel ruwbouw) opgeleverd. Dat houdt in dat de volledige inrichting van operatiekamers, keukens, slaapplaatsen enzovoort nog moet gebeuren. Van overal komen materialen voor de bekleding van de Global Mercy hier nu toegestroomd. Het merendeel komt uit Amerika. Uiteraard moeten er voor deze zendingen zodra ze de EU binnenkomen, douaneformaliteiten vervuld worden. Anderzijds is het ook zo dat het schip, eenmaal ingericht, de Europese Unie zal verlaten.

We hebben er goed over nagedacht welke regelingen we zullen toepassen zodat het voor Mercy Ships en de betrokken bedrijven zeker geen administratieve rompslomp wordt. Zo maakten we intern en extern goede afspraken met alle betrokkenen zoals onder meer de dienst Provisie en de CRC (Controle Regie) te Antwerpen en wonnen we advies in bij collega's van de dienst Wetgeving en van de dienst Tarief op de Centrale te Brussel."
Stef: "Ja dat was zeker nodig, want we kunnen de divers geleverde goederen - en dat zijn er honderden: van grote machines tot vijzen en moeren - indelen in twee groepen. Enerzijds hebben we de verbruiksgoederen (bijvoorbeeld mondmaskers, injectienaalden enzovoort) die kunnen aangegeven worden als boordprovisie, anderzijds hebben we de machines en het materiaal voor de inrichting waarvoor zij een vergunning Actieve Veredeling nodig hebben.

De douanevertegenwoordiger Remant Customs bezorgt in het kader van de Actieve Veredeling wekelijks paklijsten met beschrijving van de aangevoerde goederen aan de dienst Tarief (Centrale Diensten). Die bekijken op hun beurt per paklijst welk soort goederen er het meest op voorkomen. Zij formuleren dan een algemene goederencode, waaronder Remant Customs de goederen van die bepaalde paklijst mag aangeven. Dat werkt al een pak vlotter."
The Global Mercy moet uitgerust worden met 199 bedden, 6 operatiezalen, een labo, scanners, maar ook een groot auditorium en klaslokalen voor opleidingen aan lokale hulpverleners.
Grote betrokkenheid

Dankzij het engagement van velen zal de Global Mercy in februari 2022 klaar zijn. Eerst zal het nog voor een 14-tal dagen aanmeren in Rotterdam om vervolgens koers te zetten naar Dakar (Afrika).

Ilse: "Dit project is opnieuw een mooie gelegenheid om te tonen dat douaniers er niet alleen zijn om te controleren en indien nodig boetes op te leggen maar zich ook bijzonder betrokken voelen bij de noden van onze maatschappij."
Dit is een fijne gedachte, hartelijk dank Ilse en Stef.
20.10.2021   •   Tekst en foto's: A.V.P.   •   Opmaak I.D.W.   •   Foto achtergrond: Unsplash.com Yawan Sahu

Douane ondersteunt Mercy Ships
De Global Mercy is met zijn 172 meter nog een heel stuk groter dan 152 meter lange Africa Mercy. Ze is 28,6 meter breed en telt maar liefst 12 dekken.
The Global Mercy moet uitgerust worden met 199 bedden, 6 operatiezalen, een labo, scanners, maar ook een groot auditorium en klaslokalen voor opleidingen aan lokale hulpverleners.