Galaconcert
REBOOSTERED
Eind vorig jaar getuigde secretaris Katrien De Smet nog over de manier waarop de Harmonie van Financiën corona trotseerde. Ze hoopte toen dat het uitgestelde galaconcert zou kunnen doorgaan op Goede Vrijdag. En kijk: op vrijdag 15 april liep zaal AMUZ vol voor het eerste grote concert in twee jaar.
Onder de titel Reboo(s)te(re)d mochten de muzikanten van onze Koninklijke Harmonie van Financiën vol goesting en al dan niet volledig geprikt opnieuw aantreden voor hun hoogtepunt van het muzikale jaar.

Nu het galaconcert in het voorjaar doorging en het nog niet volledig donker was, werd duidelijk wat voor een prachtige locatie zaal AMUZ wel is. De barokke Sint-Augustinuskerk was ooit de kloosterkerk van de paters Augustijnen, maar werd omgebouwd tot een knappe concertzaal met drie kunstwerken van de intussen gecontesteerde Jan Fabre. AMUZ omschrijft het zelf zo: De betoverende kleurschakering en lichtreflectie van de juweelkever geeft een barokke parel zoals de Sint-Augustinuskerk een unieke intensiteit. En we kunnen niet anders dan hen volledig gelijk geven.
Bart Vleugels, voorzitter van de Koninklijke Harmonie van Financiën, was verheugd om na twee jaar opnieuw zijn muzikanten te mogen aankondigen aan een talrijk publiek, met gasten als voorzitter van Financiën Hans D’Hondt, adviseur-generaal van de administratie Operaties Bert Matthijs, Antwerps regionaal directeur Sabine De Schryver en de Duitse collega’s van Zollkapelle Aachen. Ook vaste presentator Pascal Leys was opnieuw present om de verschillende nummers aan elkaar te praten met leuke weetjes en grappige anekdotes.

Ondanks een uiterst korte repetitieperiode van 10 weken kunnen we spreken van een geslaagd concert. Muzikanten en publiek konden voldaan napraten aan de bar, waar de dienst netjes werd verzorgd door Avio, de personeelsvereniging van de collega’s in Zaventem. De KHF-combo zorgde nog voor fijne achtergrondmuziek.

Als alles volgens plan verloopt, zal het volgende galaconcert naar goede gewoonte opnieuw begin januari doorgaan. En op 4 augustus speelt de Harmonie een tuinconcert in OPF Dennenburg in Kapellen.

Bekijk hieronder de fotoreeks en de playlist van Reboo(s)te(re)d.
Voorzitter Bart Vleugels
March Willing and Able
Satoshi Yagisawa

De mars is ontstaan in het leger, waar de slagwerkmuziek met een sterk, herhalend ritme soldaten hielp bij het marcheren. Pas vanaf de 16e eeuw werd het als een echte muziekstroming gezien. Met de toevoeging van nieuwe instrumenten werd de muziekstijl later ook interessant voor een aantal bekende componisten als Mozart, Mahler en Beethoven.
The Witch and the Saint
Steven Reineke

The Witch and the Saint van Steven Reineke beschrijft het leven van Helena en Sibylla, tweelingzussen die aan het eind van de 16e eeuw in Duitsland worden geboren. Ze beschikken over bovennatuurlijke krachten, maar terwijl men Helena in het klooster als heilige aanbidt, wordt Sibylla in haar dorp als heks aanzien. Ze vluchten samen, maar uiteindelijk sterft Sibylla en blijft Helena gebroken achter. Ze begraaft het lichaam van haar zus en wordt nadien nooit meer gezien.
PLAYLIST
The Miller’s Dance
Manuel de Falla – arr. Will van der Beek

El sombrero de tres picos (De driekante steek), dat in 1919 in première ging, is geen ballet in klassieke zin, maar een pure Spaanse dans. Het eenvoudige, soms grappige verhaal, ondersteund door dans en muziek, vertelt over een gouverneur die een molenaar laat arresteren om daarna ongehinderd diens vrouw te kunnen verleiden. Ondanks het povere verhaal werd het stuk met veel enthousiasme ontvangen.
The Miller's Dance uit El sombrero de tres picos is een zogenaamde Farruca, een typische dans voor mannen, uiterst gespannen, met een tempoversnelling aan het einde
Ghost Dances
Roland Barrett

Ghost Dance was een eeuwenoud spiritueel ritueel bij indiaanse stammen in Amerika. De dans was een in groepsverband uitgevoerde cirkelvormige dans waarbij religieuze ervaringen gedeeld werden. Het werd uiteindelijk een intense dans die iedere zes weken gedanst moest worden en vijf dagen moest duren. De deelnemers brachten zichzelf zo in vervoering dat flauwvallen vaak het eindresultaat was. Door deze vervoering zouden de dansers opgetild worden zodat de nieuwe wereld geschapen kon worden. Hoe meer mensen de Ghost Dance dansten, des te spoediger zou de nieuwe wereld verrijzen.
Chiquilin de Bachin
Astor Piazolla / arr. Reid Gilje

Chiquilin de Bachin (De kleine jongen van Bachin) is de geschiedenis van een kleine jongen die bedelt in café Bachin in Buenos Aires. Aan een van de tafels zitten Piazzolla en Ferrer samen met goede vrienden te eten.
De ontmoeting met het jongetje werd de inspiratie voor dit nummer. De thema's van de teksten zijn armoede, rouw, verlangen en schaamte. Schaamte van de jongen voor zijn eigen situatie en eigen moeder, en onze schaamte omdat we niet meer doen voor deze kinderen.
El Camino Real
Alfred Reed

El Camino Real (de Koninklijke Weg) is een herdenkingsroute van 965 kilometer die de 21 Spaanse missies in Californië verbindt, een reeks van 21 religieuze buitenposten of missies die tussen 1769 en 1833 zijn opgericht door katholieke priesters van de Franciscaanse orde om de inheemse Amerikanen te evangeliseren. De overgebleven missiegebouwen zijn de oudste gebouwen van de staat en de meest bezochte historische monumenten.
A Huntingdon Celebration
Philip Sparke

De Huntingdonshire Concert Band, gevestigd in het oosten van Engeland, is een gemeenschapsband, opgericht in 1993. In 2001 nodigden ze componist Philip Sparke uit om een weekend met hen aan enkele van zijn stukken te werken. Dit leidde ertoe dat de band Sparke vroeg om een stuk te schrijven om hun 10e verjaardag in 2003 te vieren. A Huntingdon Celebration was het resultaat.
Cry of the Last Unicorn
Rossano Galante

De unicorn of eenhoorn is tegenwoordig vooral bekend als een regenboogpaard met een hoorn op z’n voorhoofd. Eenhoorns komen echter al lang voor, onder meer in bepaalde vertalingen van de Bijbel, waar ze dan eerder de betekenis hadden van een soort oeros. Cry of the Last Unicorn portretteert een noodlottige ontmoeting van jagers die de "laatste eenhoorn" volgen.
Highlights from La La Land
Justin Hurwitz / arr. Michael Brown

La La Land is een musicalfilm die in 2016 werd uitgebracht en die 6 Oscars won. Volgens componist Justin Hurwitz werden alle piano-uitvoeringen in de film eerst opgenomen door pianist Randy Kerber tijdens de pre-productie. Hoofdacteur Ryan Gosling spendeerde vervolgens twee uur per dag, zes dagen per week aan pianolessen om de muziek uit het hoofd te leren. Tegen de tijd dat het filmen begon, was Gosling in staat om alle pianomuziek in de film te spelen.
The Symphonic Gershwin
George Gershwin / arr. Warren Barker

George Gershwin had al een aantal kaskrakers op papier gezet toen hem in 1924 werd gevraagd om eens iets met jazz te doen. Hij gebruikte de Franse stijl, maar met eigen inbreng. Zo zul je er onder andere de rumba in herkennen, een muziek- en dansvorm die zijn oorsprong kent in Cuba. Het woord rumba zelf komt uit Spanje en betekent letterlijk 'feest'.
Jitterbug!
Robert Buckley

Jitterbug is een algemene term die wordt gebruikt om swingdansen te beschrijven, dat is ontstaan in de Afro-Amerikaanse gemeenschappen van New York City. De term jitterbug was oorspronkelijk een spotnaam die zwarten gebruikten om blanken te beschrijven die de lindy hop begonnen te dansen, omdat ze sneller en springeriger dansten dan de bedoeling was, zoals "jittering bugs".
Marches on Parade
arr. Darrol Barry

Marches on Parade is een medley en omvat verschillende marsen, waaronder Manhattan Beach. Sousa componeerde de mars in 1893 om de badplaats Manhattan Beach Park te herdenken, het meest luxueuze van de drie grote resortgebieden die zich kort na de Amerikaanse Burgeroorlog op Coney Island ontwikkelden. Vanaf de jaren tachtig is Manhattan Beach een enclave geworden voor Russische joden uit de hogere middenklasse.
S
R
E
23.05.2022   •   Tekst: Hans Berckmans   •   Foto's: © Koninklijke Harmonie Financiën, achtergrond: Maxim Tajer, Unsplash.com