Ook nu dat iedereen vreest om besmet te worden door het coronavirus, blijven douaniers gewoon hun werkzaamheden verderzetten op het terrein. Dat douaniers wel vaker geconfronteerd worden met gevaar, mag duidelijk blijken uit volgend artikel.
Overleden door een steek van de malariamug


Het behoort nog steeds tot één van de vele taken van de douane om de bagage van de uit het buitenland terugkerende reizigers of van toeristen die het land binnenkomen, steekproefsgewijze en grondig te doorzoeken.

In Zaventem bijvoorbeeld weet men je verhalen op te dissen over reizigers uit Afrikaanse landen die in hun valiezen pakken voedsel in soms ver-/bedorven staat meebrengen. Dit gebeurt niet alleen in Zaventem maar ook op andere plaatsen waar onze collega’s min of meer regelmatig in contact komen met reizigers die uit tropische landen terugkeren. Onze collega’s ter plaatse zijn er zich van bewust dat uiterste voorzichtigheid geboden is bij het behandelen van de bagage.

Zo mogen we zeker niet vergeten hoe 5 collega’s tijdens hun werk op Brucargo gestoken werden door de malariamug in juni 1986. Men ging er toen van uit dat die wellicht was meegekomen met een vlucht uit Afrika. De mannen waren er erg aan toe, de 53-jarige collega Leo Hoydonckx overleed zelfs ten gevolge van de steek.
Papegaaien maken onze collega’s ziek

Haven van Antwerpen, 1993. Gedurende een zoeking naar cocaïne in de kajuiten van een bananenschip uit Zuid-Amerika namen de collega’s van de toenmalige motorbrigade, beter bekend als De Zwarte Mannen, 3 papegaaien in beslag wegens een Cites-overtreding. In afwachting van een toelating om de dieren over te dragen aan de Zoo van Antwerpen, plaatsten ze de papegaaien in hun lokaal op kaai 120. De vogels hadden heel wat bekijks, maar wat onze collega’s niet wisten, was dat de dieren ziek waren. Dat werd duidelijk toen enkelen onder hen zware ademhalingsmoeilijkheden en zelfs koorts kregen. Oud-collega Jef geraakte in een coma en ook Mon belandde op intensive care. Hun herstel nam maanden in beslag.
De aanslag

In de nacht van maandag 30 maart 1998 sleepten onbekenden vier jerrycans gevuld met benzine in het dienstgebouw van de dienst Opsporing Minerale Olie, toen gelegen aan de Tavernierkaai te Antwerpen. Ze doorzochten de archiefkasten en forceerden het hangslot van de ruimte waar de stalen werden opgeborgen. Gelukkig werd er niemand gewond tijdens de explosie, maar de ravage was enorm.

Ook tijdens de nacht van 16 op 17 januari 2005 is er een aanslag gepleegd op de diensten van Internationaal Verkeer en de Dienst Inschrijving van Voertuigen te Brussel. Gelukkig werkten de rookdetectors en was de brandweer rond halftwee ‘s nachts ter plaatse om de zware brand te blussen. Toch werden er twee lokalen zwaar verwoest.
Wat was de oorzaak van de brand? Was het opzettelijk of accidenteel?
Gelukkig, ook hier geen collega’s gewond!

Dit waren rechtstreekse aanvallen op onze administratie, maar ook bij de terroristische aanslagen in de metro van Brussel (2016), de luchthaven van Zaventem (2016) en de diamantwijk te Antwerpen (1981) werden collega’s erg getroffen.
Giftige Gassen

"Jaarlijks zouden van de 3,5 miljoen containers die de Antwerpse haven binnenkomen zeker 700.000 passeren waar gas werd ingespoten om ongedierte te verdelgen. De realiteit is dat het jaarlijks in slechts 24.00 gevallen wordt gemeld, zo luidt het."



Bij de fysieke controle van een container is een collega van de Opsporingsdienst Antwerpen slachtoffer geworden ten gevolge van het inademen van toxische gassen. Blootstelling van douaniers aan restgassen in containers kan optreden bij het openen of het controleren van de lading. Zelfs als de giftige goederen al in een magazijn zijn opgeslagen, want daar kunnen ze verder uitdampen.”
In kunstmatige coma door verkeersongeval

Godelieve, Albert en Jan van de Motorbrigade Turnhout reden met het dienstvoertuig op zondagmorgen 16 oktober 2002 op de autostrade E34 Antwerpen-Eindhoven, toen een personenwagen Golf met Nederlandse nummerplaat achteraan op hen inreed. Ze werden van de autostrade gekatapulteerd, raakten een paal en kwamen uiteindelijk tot stilstand na een rolbeweging. Het voertuig werd totaal vernield. Godelieve en Albert konden nog op eigen kracht het voertuig verlaten via de voorruit, maar Jan moest uit het wrak verlost worden. De dokters beslisten om hem alvast één week lang in een kunstmatige slaap te houden...
Achtervolging vanop de motorkap

"Auto voert douanier vijf km mee op de motorkap te Meerdonk". Dit overkwam collega Willy van de Opsporingsdienst te Gent in september 1991. Willy in het gezelschap van zijn collega’s Roland en Laurent voerden met de dienstwagen een controle uit, toen ze een zware Mercedes spotten die hun bekend voorkwam. Onmiddellijk wisten ze dat de bestuurder een gewiekste smokkelaar was die ze al verschillende keren hadden proberen te klissen. Ze gingen er meteen achteraan, maar eerst bleek dat de Mercedes hen gezwind zou afschudden. Tot de smokkelaar op een bepaald moment de auto vertraagde en probeerde te keren. Op dat moment sprong Willy uit de auto en stapte naar de bestuurder toe met zijn aanstelling in de hand. In de plaats van zijn portier te openen, startte de man zijn auto opnieuw. Daarop sprong Willy met de revolver in de hand op de motorkap. Een beetje bluf zeg maar, hoewel de smokkelaar absoluut niet onder de indruk was. Vijf kilometer lang tegen 140 km/uur nam hij Willy mee in zijn vlucht… Uiteindelijk kon Willy zich redden met een koprol en hield hij er buiten wat kleerscheuren en schrammen weinig aan over.
Schietpartij in Meer

In 1986 keken onze collega’s Staf, Jacques en Louis van de Brigade Meer de dood in de ogen toen een routinecontrole ‘s nachts behoorlijk uit de hand liep. De inzittenden van een uit Nederland komende personenwagen gedroegen zich nogal vreemd en de douaniers verzochten het verdachte drietal om in het plantonbureel te komen voor verder onderzoek. Nadat een kleine hoeveelheid drugs werd aangetroffen bij de chauffeur escaleerde het incident in een mum van tijd. De twee andere passagiers trokken plots vuurwapens en het kwam tot een handgemeen. Er werden zelfs schoten gelost naar twee van onze collega’s, maar die kogels misten hen gelukkig op een haar na. Eén van de naar de auto vluchtende passagiers richtte opnieuw zijn revolver van kortbij op een douanier en die had weinig andere keuzes dan zelf een gericht schot te lossen. Een duidelijk geval van wettige zelfverdediging. De fataal getroffen passagier werd overigens door zijn handlanger langs de snelweg gedumpt op een paar honderd meter van het grenskantoor. De andere inzittende kon ontkomen, maar werd later alsnog opgepakt. Het bleek te gaan om twee net uit de gevangenis ontsnapte Italiaanse gangsters.
Wellicht hebben jullie weet van nog tal van andere incidenten.
Als je dit wenst te delen met de collega’s, mag je ons altijd contacteren.

Douaniers lopen gevaar!
Bom in container met augurken

Dat de Joodse gemeenschap ook steeds op haar hoede moet zijn voor terroristische aanvallen ondervond collega Dirk en zijn collega’s van de Opsporingsinspectie te Antwerpen ergens midden de jaren ’90.

Dirk: “We onderzochten een container uit Bandar Abbas (Iran) gevuld met augurken op zoek naar drugs. Achterin de container vonden we 3 kisten in multiplex. In de vaste overtuiging dat we heroïne gevonden hadden, sloeg ik een gat in één van de kisten met een koevoet. Gelukkig stopte mijn collega Willy me omdat er twee ontstekers tevoorschijn kwamen. Het was dus een bom en volgens de procedure hebben we er dan ook DOVO van ons Belgische leger bijgehaald. Onze Staatsveiligheid heeft het onderzoek toen gevoerd en zij hebben ons enkele maanden later feedback gegeven: de bom was speciaal ontworpen om vanuit een riool af te vuren op een Joodse gemeenschap in München.”
26.03.2021   •   Tekst AVP   •   Opmaak IDW   •   Foto’s: collega's Luc Vercruyssen, Roger Van den Bulcke en AVP
Belga: 31 oktober 2007 om 15:53
Artikel Schakel jg 60 nr. 1