Heli Deurne
Stobart London Sound End
Reeds jarenlang zaait de pers met tegenstrijdige berichten over het al dan niet verder bestaan van de luchthaven te Deurne, maar enkele belangrijke luchtvaartbedrijven waaronder TUI hebben er hun weg gevonden met talrijke vluchten van en naar het buitenland. Het douaneteam werd dan ook uitgebreid en extra middelen aangebracht zoals een gloednieuwe bagagescanner.

Bij onze aankomst werden we verwelkomd door Jan, Shandri en Vincent van het Team Toezicht (Controlepost 1ste lijn) en hun plaatselijke chef Maggy. Buiten Vincent, zijn ze nog maar net tewerkgesteld op de luchthaven maar nu al super enthousiast. 

We stappen met deze mannen mee naar de General Aviation Terminal (Of B(business)-terminal) waar privéjets toekomen en vertrekken. Zij zullen er het vertrek van een vliegtuigje door particulieren buiten de EU bevestigen. De piloot in kwestie vertelt ons dat hij samen met zijn echtgenote in verschillende korte trips, vanwege de brandstof, uiteindelijk Afrika wil bereiken.
Wist je dat wij als douaniers de enige bevoegden zijn om het vliegtuig binnenin te verifiëren?

Deze B-terminal is één van de twee officiële grensposten van de luchthaven. De andere grenspost is het luchthavengebouw zelf, waar de commerciële vluchten met passagiers toekomen en vertrekken. 

Omstreeks 12.30u stond er een landing van een TUI-vlucht gepland. Ondertussen heeft adviseur Tom P. zich vrijgemaakt om ons wat meer informatie te verstrekken.
80 tot 90% privévluchten.
Tom: "Vanaf april kan je vanaf Antwerp Airport ook naar Lublin (Polen) en Endifha (Tunesië) vliegen. Beide bestemmingen worden 2 maal per week aangedaan. Hiermee werd hier het aantal bestemmingen binnen en buiten Europa van 13 naar 15 opgevoerd. Er werden ook meer vluchten naar de Marokkaanse havenstad Tanger alsook naar Nador ingelegd. Momenteel gaat het ook hier over respectievelijk 2 en 3 vluchten per week. Dankzij deze verbindingen kunnen de in België woonachtige gemeenschappen hun vrienden en familie in hun respectievelijk thuisland regelmatig gaan bezoeken.

Om al deze passagiers goed te kunnen opvangen, werken we met een team van 14 mensen in een tweeploegenstelsel.
Onze dienst start om 6.30u 's morgens en eindigt om 23.00u, maar als we een extra vroege vlucht verwachten, komt er al een ploeg op om 5.30u om alles in gereedheid te brengen en op post te zijn om voor de aankomende vluchten de controle te kunnen uitvoeren en voor de vertrekkende vluchten onder meer de aanvragen voor btw-teruggave bij vertrek te behandelen. 's Nachts zijn er hier geen vluchten, dat mag niet omwille van de geluidshinder voor de omgeving. Uiteraard kan het gebeuren dat een vliegtuig vertraging oploopt en dan is het vanzelfsprekend dat er dan ook douaniers aanwezig zijn."
De nieuwe bagagescanner

Ook op de luchthaven van Deurne heeft onze administratie flink geïnvesteerd in personeel maar ook in middelen. Zo staat er sinds kort een moderne bagagescanner van Chinese makelij.
Tom: "De machine levert beelden aan in boven- en zijaanzicht. Bovendien zijn de contrasten op het scherm goed weergegeven dankzij de hoge resolutie en het gebruik van diverse kleuren (bijv. groen voor aluminium, blauw voor metaal en oranje voor organische stoffen). Het scannen is kortstondig en veilig, want er is enkel zeer gerichte straling op het moment dat de bagage voorbij het oog komt. Tot slot zit er ook nog een technisch snufje in verwerkt. Dankzij algoritmes kan het toestel zelf aangeven wanneer het een wapen detecteert. Nieuwe beelden met wapens, maar ook andere interessante weergaves kunnen in de aanwezige databank worden gestopt.
Alle douaniers die met het toestel moeten werken, hebben van de leverancier een dag opleiding gekregen. Voor de rest kunnen zij op eigen houtje ook nog oefenen dankzij de beelden die opgeslagen zijn in de scanner. Ook voorziet het toestel in automatische training met een ingebouwd programma.
Tom: "De aankoop van deze machine heeft verschillende voordelen. Voordien gebeurde de controle van de passagiers door een douanier die op basis van zijn ervaring en kennis er enkele passagiers uitlichtte. De andere reizigers konden hun reis ongemoeid verderzetten. De controles van die enkele valiezen namen wel wat tijd in beslag. Bovendien gebeurde de visitatie publiek wat niet prettig was voor de reiziger in kwestie, want zijn vuile was lag letterlijk op de tafel. Met deze scanner kunnen we snel meer koffers heel grondig bekijken. De bagage wordt volledig doorgelicht. Dankzij de scherpe, gekleurde beelden kunnen we in één oogopslag overschouwen of alles in orde is. Zo kunnen we zelfs detecteren of geen drugs verstopt zitten in de stangen van het handvat van de koffer of in andere verborgen ruimten. Dat vraagt toch wel wat extra aandacht want met de toename aan vluchten, stijgt ook de aantrekkelijkheid van de luchthaven voor smokkelaars."
Passagiers toegekomen

De verwachte vlucht is inmiddels geland en de passagiers lopen binnen om hun bagage op te halen. Een team van douaniers zet zich klaar voor de controle.
Tom: "Aan de bagagescanner staan er idealiter minstens 4 douaniers: 1 scanoperator aan het scherm, 1 visiteur van de bagage, 1 begeleider voor de bagage in de scanner te laden en nog één douanier die de passagiers langs de groene lijn in het oog houdt.
Reizigers die aankomen, kunnen nu kiezen voor een groene lijn als ze niets aan te geven of een rode lijn als ze wel iets aan te geven hebben. We zijn actueel trouwens bezig om de passagiers te informeren met digitale schermen. Deze zijn al door de luchthaven geïnstalleerd en we hebben de content al voorzien."
Als de reiziger via de groene lijn de ruimte wil verlaten, geeft hij stilzwijgend toe dat hij niets aan te geven heeft. Toch kan het gebeuren dat de douaniers reeds vooraf in de gaten hebben dat een bepaalde passagier zich verdacht gedraagt. Zodra die dan toch langs de groene lijn naar buiten wil, zal hij gevraagd worden om zijn bagage te laten controleren. De reiziger kan dan geen beroep meer doen op een spontane aangifte, mocht blijken dat hij toch spullen bij zich heeft die moesten aangegeven worden.
Controleren op…

De bagage wordt gecontroleerd op een teveel aan accijnsgoederen zonder aangifte. Onze collega's werken hier ook in opdracht van het FAVV (Federaal Voedselagentschap) en checken de koffers op de aanwezigheid van vleeswaren, ongekuiste vis en hoeveelheden fruit, groenten en planten. Uiteraard ontsnapt ook de illegaal verworven medicatie of nepmedicijnen niet aan hun aandacht vanwege hun samenwerking met het FAGG (Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten). Tot slot komen ook nog de zaken van algemeen recht aan bod zoals het opsporen van wapens en niet-aangegeven cashbedragen van 10.000 euro of meer.
Ja, ja, diegenen die denken dat ze in de kleine luchthaven Antwerp Airport gemakkelijk door de mazen van het net zullen slippen met onfrisse praktijken, zijn alvast gewaarschuwd!
Dit is een Mobile RADseeker. Hiermee kan de radioactiviteit gemeten worden van vliegtuigen, voertuigen, bagage maar… ook van personen. Zo kan de douane ontdekken of reizigers geen extra straling hebben opgedaan. Het toestel kan een identificatie doen van het radioactief element.
ANTWERP AIRPORT TE DEURNE
Tekst en opmaak: A.V.P.
Foto's: Tom
Tom: "Die collega aan de voorzijde van de scanner is blijkbaar wel nodig om meer dan alleen de passagiers een handje te helpen bij het plaatsen van de bagage op de transportband van de scanner of toezicht te houden op de aankomende reizigers, want in het buitenland is het al gebeurd dat een kind aan de aandacht van de ouders ontsnapt en op de bagageband van de scanner gaan zitten. Voor hen lijkt het een groot speeltoestel en wanneer ze na een lange vlucht ook nog eens op de bagage van mama en papa moeten wachten. Ons toestel is uitgerust met veel waarschuwingssymbolen en -markeringen en langs alle kanten staan er noodknoppen die het toestel onmiddellijk uitschakelen. We doen er dus alles aan om het heel veilig te houden voor iedereen. Mocht er toch iets gebeuren, de straling is gelukkig bijzonder laag, ze is vergelijkbaar met de dosis die je opdoet als passagier tijdens een vlucht van New York naar Antwerpen, maar zulke zaken mogen echt niet gebeuren."
Tom: "Iemand droeg in het begin van dit jaar meer dan 90.000 euro bij zich, zonder het aan te geven. Toen we hem controleerden, opperde hij het excuus dat dit geld was om een huis aan te kopen. We belden het Parket, zoals dat voorzien is en deze bevolen de inbeslagname van de gelden alsook de arrestatie van de betrokkene."
Stobart London Sound End
Drukte aan the General Aviation (Privéjets Deurne)
Heli Deurne
Bagagescanner
Beeld bagagescanner
Beeld bagagescanner
Mobile RADseeker
Drukte aan the General Aviation (Privéjets Deurne)